top of page

Effektiv och Tidsbesparande: Upptäck Fördelarna med EMS-Träning!

EMS (elektrisk muskelstimulering) träning kan ge olika resultat beroende på vad du vill uppnå med träningen och dina individuella mål. Här listar vi några av fördelarna med EMS-träning och hur denna effektiva och skonsamma metod kan hjälpa dig!





Muskeluppbyggnad och ökad styrka: EMS-träning hjälper dig att bli starkare och främjar muskeltillväxt. Att stimulera muskler med elektriska impulser aktiverar fler muskelfibrer än vanlig träning. Detta kommer att öka muskelmassan och styrkan över tiden. Kroppstoning: EMS-träning hjälper till att forma och tona din kropp. Genom att aktivera de djupa musklerna kan EMS-träning hjälpa till att förbättra muskeltonus och skapa en mer definierad figur.


Cellulitreducering:

Eftersom att EMS-träning stimulerar muskler och förbättrar blodflödet i området kan metoden ha en reducerande effekt på celluliter.


Hudåtstramning:

Att huden blir stramare tack vara EMS-träning beror främst på två saker. Dels eftersom att dina muskler stärks och byggs upp och på så sätt bidrar till en mer fast hud. Det är också tack vare att EMS-träningen ökar blodcirkulationen i de områden där den används. Den ökade blodflödet i sin tur har en positiv inverkan på syretillförseln till huden, och kan därigenom stimulera produktionen av kollagen och elastin vilket är två viktiga komponenter för en elastisk och fast hud.


Bäckenbottenträning:

EMS är en effektiv metod för att träna och stärka bäckenbottenmuskulaturen. Bäckenbottenmuskulaturen spelar en viktig roll i flera av kroppens funktioner.

Bäckenbotten är ett område som kan bli försvagat efter exempelvis efter en graviditet eller i takt med att vi blir äldre, vilket kan leda till problem som inkontinens (ofrivillig urinläckage) eller försämrad sexuell funktion. Genom att träna bäckenbottenmuskulaturen kan dessa problem förbättras eller förebyggas.

Tack vare EMS-träning kan bäckenbotten stärkas eftersom det aktivt stimulerar dessa muskler och ökar uthålligheten, vilket är särskilt användbart eftersom bäckenbottenmuskulaturen ofta är svår att nå och träna genom traditionell träning.


Efter graviditet:

EMS kan hjälpa dig komma igång att börja aktivera kroppen igen på ett skonsamt och kontrollerat sätt efter graviditeten och därigenom stärka bäckenbotten och muskelstyrkan igen. Dessutom hjälper EMS kroppen att bli av med överskottsvätska med hjälp av lymfdränage vilket många kvinnor eftersträvar efter graviditet och förlossning.


Lymfdränage:

EMS-träning hjälper till att stimulera lymfdränage genom att främja muskelkontraktion och blodcirkulation i kroppen. Muskelsammandragningar som uppstår genom EMS-träningen skapar en pumpande effekt, driver lymfan genom lymfkärlen och förbättrar dräneringen. Genom att öka blodcirkulationen kan EMS-träning också bidra till att transportera bort avfallsprodukter och slaggämnen som samlats i vävnaderna och underlätta deras eliminering via lymfsystemet.


Smärtlindring och rehabilitering: EMS-träning kan med fördel användas för smärtlindring och rehabilitering efter skada. EMS stimulerar musklerna för att öka blodcirkulationen, minska muskelspänningar och påskynda återhämtningen. Resultatet av EMS-träning kan skilja från individ till individ, beroende på faktorer så som det individuella tillståndet, annan rörelse/träning, kost och kroppssammansättning.

תגובות

דירוג של 0 מתוך 5 כוכבים
אין עדיין דירוגים

הוספת דירוג
bottom of page